Historikk
Startside Historikk Ped. utvalg Kurs Temadager Ped-Nett Lenker

Arbeidsgruppa for høgskolepedagogikk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag ble opprettet i 1996 og oppløst i 2000. Bildet nedenfor viser gruppas deltakere.

Fra venstre i bildet:

Leif Ingar Finborud: Gruppas sekretær, førstekonsulent ved høgskole- administrasjonen. Tidligere erfaring fra NTH, Narvik ingeniørskole NKI (Den polytekniske høgskolen) og som sensor ved tidligere pedagogisk utdanning for sivilingeniører (PUFS), NTH.

Petter Brækken: førsteamanuensis ved inst. for elektroteknikk, AFT. Har lang erfaring med pedagogiske kurs både ved instituttet og som leder ved PUFS. Har også arbeidd med nettbasert undervisning.

Inger Britt Werge-Olsen: høgskolelærer ved ergoterapeut- utdanningen, AHS. Erfaring spesielt med alternative undervisningsmetoder som problembasert læring og kreative arbeidsformer.

Calle Dons: førstekonsulent ved lærerutdanningen. Er en pedagogisk "ressursperson" som i lang tid har arbeidd med pedagogiske problemstillinger, bl.a. fra lærerutdanning og grunnskolens praksisfelt.

Kjell Banken: førsteamanuensis ved avdeling for økonomisk-administrativ utdanning. Har bl.a. arbeidet med undervisningsmateriell innen fjernundervisning og prosjektrettede undervisningsopplegg direkte mot bedrifter. Har ikke vært aktiv i gruppa siden 97.

 

 

Arbeidsgruppas målsetting :

bulletArbeide for å høyne det faglige personalets reelle og formelle kompetanse gjennom å:
-inspirere og fokusere det faglige personalets bevissthet mot kvalitetsaspektet ved undervisnings- og læringsprosesser i høgskolen
bulletstimulere til dokumenterbart pedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid ved høgskolen, og medvirke til spredning av resultatene
bulletarbeide for å etablere pedagogiske program ved høgskolen

 

Arbeidsgruppa har videre arbeidd ut fra følgende mandat:

bulletfungere som rådgivende forum for rektor og høgskoledirektør når det gjelder pedagogisk kvalifisering av det faglige personalet
bulletformidle erfaringer, ideer og informasjon om FoU- virksomhet innenfor det høgskolepedagogiske feltet
bulletinitiere et program for høgskolepedagogikk innenfor høgskolen

Høgskolepedagogisk utviklingsarbeid ved HiST

En rask kartlegging ved avdelingene av pågående utviklingsarbeid viste en betydelig aktivitet innen mange områder, men typisk var at erfaringene fra dette utviklingsarbeidet i liten grad ble formidlet til andre, og bare i noen tilfeller forelå det skriftlig dokumentasjon.

En mente at HIST også burde rette søkelyset mot mer grunnleggende problemer knyttet til "det å undervise" i høgre utdanning i -90 åra. Gruppa mente at det var behov for en pedagogisk grunnlagsdebatt i høgskolen slik at ikke de ulike pedagogiske tiltak bare ble sporadiske "krusninger i overflaten".

Gruppa tok derfor initiativ til, og arbeidde aktivt for å utvikle et tilbud som kvalifiserer fagpersonalet når det gjelder pedagogikk.

Etter å ha startet opp med et konsentrert innføringskurs med vekt på kollegaveiledning knyttet til egen undervisningspraksis utviklet gruppa et komplett fagtilbud "Profesjonsfagenes didaktikk", 5+5 vekttall. Arbeidet med fagplanen pågikk høsten 1997 og våren 1998, og planen ble lagt fram og godkjent av høgskolestyret i juni.

Aktiviteter som gruppa har gjennomført:

Temadag for fagpersonalet sept. 1996 med følgende tema: Læring i høgre utdanning, problembasert læring, skriving og faglig refleksjon, ferdighetstrening i profesjonsutdanningene
Temadag mai 1997 med tema som: Dagens student - Hvem er Hun ? Det flerkulturelle mangfoldet i studentmassen. Studentenes motoriske ferdigheter. "Å forelese, eller etterlese" - metodiske og didaktiske perspektiver på storgruppeundervisning.
Høgskolepedagogisk innføringskurs over 3 dager, gjennomført første gang des. 1996, siste gang i januar 2000 
Modul 1 av det høgskolepedagogiske kurset Profesjonsfagenes didaktikk ble kjørt våren 98 med knapt 20 deltakere fra ulike avdelinger. Alle deltakerne gjennomførte innføringskurset. Kurset omfatter 5 helgesamlinger, kollegaveiledning og obligatorisk prosjektoppgave. Modul 1 ble avsluttet med skriftlig eksamen, som sammen med prosjektoppgaven gir karakter i modul 1.
Modul 2 av Profesjonsfagenes didaktikkble kjørt høsten 98 og våren 99. Opplegget omfattet 4 helgesamlinger og en større prosjektoppgave som sammen med en muntlig eksamen gir karakteren i modul 2.

Tiltakene er blitt svært godt mottatt blant fagpersonalet. Smakebiter fra deltakerkommentarer:

bulleti høgskolen har det "å være lærer" for lav status i forhold til det "å være forsker"
bulletdet eksisterer et enormt behov for å drøfte pedagogiske spørsmål
bulletde ulike profesjonsutdanninger har mange felles utfordringer når det gjelder pedagogikk
bulletmange av høgskolens lærere trenger mer kunnskap om læring og læringsprosesser

Noen erfaringer fra de ulike aktiviteter gruppen har satt i gang.

bulletDet brukes for lite penger på pedagogisk skolering i HIST. Høgskolen i Oslo satser 10 ganger så mye penger som HIST på pedagogisk skolering av lærere som ønsker å bli enda bedre.
bulletDet snakkes alt for lite i HISTs styrende organer om vår hovedfunksjon, å levere pedagogisk høyverdig profesjonsutdanning.

 

Pedagogisk utvalg

I høgskolestyremøte 13.10.1999 ble "Pedagogisk utvalg" vedtatt opprettet.

 


Profesjonsfagenes didaktikk

Første kursenhet i Profesjonsfagenes didaktikk ble kjørt i desember 1996.
Det opprinnelige kursopplegget ble utviklet og kjørt av Arbeidsgruppa for høgskolepedagogikk og baserer seg på en kombinasjon av samlinger og fjernundervisning.

Høgskolestyret gjorde i møte 25. mai 2000 følgende vedtak i sak 39/2000:
Høgskolestyret gir sin tilslutning til prinsippene i forslaget fra arbeidsgruppe for høgskolepedagogikk i brev av 09.11.99 til rektor.

Det innebærer følgende:

  1. Nytilsatte i faglig stilling, som ikke har annen pedagogisk utdanning, skal gjennomføre kurset profesjonsfagenes didaktikk, modul 1, innen en toårsperiode
  2. Bestått både modul 1 og 2 dekker de pedagogiske krav for tilsetting som høgskolelærer
  3. Kursene som er beregnet for ansatte ved alle avdelingene, organiseres som et program ved avdeling for lærerutdanning
  4. Pedagogisk utvalg utgjør et rådgivende fagforum for kursprogrammet, og skal gi innspill til program og utvikling i samsvar med kursenes målsetting
  5. Finansiering av kursene skjer ved en sentralt avsatt bevilgning på kr. 100 000.-. I tillegg betaler avdelingen en egenandel for sine deltakere, slik at en får fullfinansiering av tilbudet.
  6. Ordningen evalueres og tas opp til ny vurdering innen 01.07.2003.