Temadag 1
Startside Historikk Ped. utvalg Kurs Temadager Ped-Nett Lenker

    

TEMADAG OM HØGSKOLEPEDAGOGIKK 12.09.96

-hva, hvorfor og hvordan?

for ansatte med undervisningsoppgaver og andre interesserte ved HiST

 

PROGRAM

kl. 08.30-09.00: Åpning v/ Rektor
Kunstnerisk v/ studenter fra Musikkonservatoriet
Storauditoriet E 123

kl. 09.00-10.00: Om læring i høgere utdanning
v/ høgskolelektor Bente Moen, ALU (erstattet av Calle Dons pga sykdom
Storauditoriet E 123

kl. 10.00-10.30: Kaffepause

 

kl. 10.30-11.30: Parallellsesjoner
Sesjon 1: Problembasert læring - PBL - er vi interessert i studentaktive læringsformer ved HiST?
v/ høgskolelærer Inger Brit-Werge Olsen, AHS
Storauditoriet E 123

Sesjon 2: Lese - Skrive - Studere - om skriving som faglig refleksjon
v/ professor Lars S. Evensen, NTNU
Rom E 209

Sesjon 3: Kan vi studere oss til en profesjonsutdanning? - har ferdighetstrening noen plass i høgskolen?
v/ Petter Brækken, AIN, Calle Dons, ALU
Rom E 231

kl. 11.30-12.30: Lunsj (i hovedbygget, Gunnerus gt.)

kl. 12.30-14.00: Arbeid i sesjonene fortsetter, bl.a. med erfaringsutveksling (pause legges inn i programmet).
Rom E 123, E 209, E 231 + grupperom etter nærmere beskjed.

 

kl. 14.00-14.30: Oppsummering i sesjonene.
Rom E 123, E 209 og E 231

kl. 14.30-15.00: Oppsummering av temadagen, plan for videre arbeid,
v/ arbeidsgruppa.
Storauditoriet E 123

 

 

HOVEDINNLEDER OG INNLEDERE PÅ TEMADAGEN:

Høgskolelektor Bente Moen er ansatt ved Avdeling for lærerutdanning og underviser i pedagogikk. Hun har lang erfaring fra pedagogisk arbeid i grunnskole og høgskole.

Høgskolelærer Inger Brit Werge Olsen underviser ved ergoterapeut-utdanningen, AHS. Hun har erfaring spesielt med problembasert læring og kreative arbeidsformer.

Professor Lars S. Evensen, NTNU, er ansatt ved Institutt for anvendt språkvitenskap. Han er leder for et nasjonalt nettverk av skriveforskere og prøver å finne ut hvordan vi kan utvikle vår skrivekompetanse.

Førsteamanuensis Petter Brækken er ansatt ved Inst. for elektroteknikk, AIN. Han har satt igang kurs innen pedagogikk ved instituttet, og har tidligere praksis som leder av pedagogisk utdanning for sivilingeniører (PUFS), NTH.

Førstekonsulent Carl Fredrik (Calle) Dons er ansatt ved ALU. Han har lang erfaring med pedagogiske problemstillinger, bl.a. fra lærerutdanning og grunnskolens praksisfelt