Temadag 2
Startside Historikk Ped. utvalg Kurs Temadager Ped-Nett Lenker

TEMADAG I HØGSKOLEPEDAGOGIKK 28. mai 1997

PROGRAM

kl. 08.30-09.00: Åpning Storauditoriet E 123
Kunstnerisk
kl. 09.00-10.00: Innledning : Dagens student. Hvem er hun?  v/ høgskolelektor Kari Opdahl, AHS Storauditoriet E 123

 

kl. 10.00-10.30: Kaffepause
kl. 10.30-11.30: Introduksjon av tema, parallelle sesjoner:
Sesjon A: Mangfoldet i studentmassen - hva bør en ta hensyn til når studenter fra andre kulturer kommer og studerer hos oss? v/ førsteamanuensis Berit Løfsnæs, AHS
Rom E 011
Sesjon B: Motoriske ferdigheter hos dagens student - konsekvenser for undervisningen v/ høgskolelektor Greta L. Jagtøien, ALU
Rom E 230
Sesjon C: Om å forelese eller etterlese - storgruppeundervisning; metodiske og didaktiske perspektiver
Erfaringer og problemstillinger fra ulike avdelinger innen HiST
Seminaransvarlig: Calle Dons, ALU

Storauditoriet E 123

 

kl. 11.30-12.30:  Lunsj
kl. 12.30-14.30: Arbeid i sesjonene fortsetter, bl.a. med erfaringsutveksling, oppsummering
(pause legges inn i programmet)
Rom E 011, E 230, Storauditoriet + grupperom etter nærmere beskjed
kl. 14.30-15.00: Oppsummering av temadagen, plan for videre arbeid v/arbeidsgruppa
Storauditoriet E 123

 

HØGSKOLEPEDAGOGIKK - problemstillinger og utfordringer

Som individer i dagens "kommunikasjonssamfunn" er vi deltakere i en kompleks dynamisk prosess. Vi påvirker og påvirkes av denne prosessen i større grad enn tidligere og i et økende tempo. Dette gjelder ikke minst for oss som pedagoger og kunnskapsformidlere.Våre studenter forandrer seg også på ulike måter både som individer og gruppe. Som gruppe representerer de en større bredde bl.a. i kulturell og språklig bakgrunn. Som individer har de endrede og kanskje mer bevisste meninger om hvordan de foretrekker at kunnskapstilegnelsen skal foregå.

Å undervise ved universitet og høgskoler krever tosidig kvalifisering: høgt nivå innen vitenskapsfaget og samtidig høgt bevisstnivå når det gjelder undervisning, læring og studieprosesser. Når søkelyset i sterkere grad rettes mot studentenes læringsprosess, øker behovet for å intensivere lærernes pedagogiske bevisshetsnivå. Det betyr bl.a. refleksjoner omkring problemstillinger som:

Hva kjennetegner 90-åras studenter?

Hva slags kompetanse må utvikles hos dagens studentgenerasjon, og hordan kan universitet og høgskoler legge til rette for utvikling av relevant kompetanse hos studentene?

Dette er problemstillinger som danner bakgrunn for temadagen 28. mai 1997.

Vi ønsker å rette søkelyset mot 90-åras student ved å trekke fram dimensjoner knyttet til modernitet generelt - og ved å drøfte pedagogiske konsekvenser når det gjelder:

det flerkulturelle
det motoriske
det metodisk/didaktiske

Målgruppe: undervisningspersonell ved HiST

Påmeldingsfrist: onsdag 21. mai 1997.
Ingen konferanseavgift. Gratis lunsj.

 

HOVEDINNLEDER OG SESJONSINNLEDERE PÅ TEMADAGEN:

Kari Opdahl, Mag.art. i filosofi, ansatt som høgskolelektor ved Inst. for ergoterapeututdanning, AHS. Har undervist i filosofi og logikk i mange år, og er spesielt interedssert i vitenskapsfilosofi, etikk og psykologi.

Berit Løfsnæs, førsteamanuensis ved Inst. for sosionomutdanning, AHS. Har jobbet med flyktninge- og innvandrerspørsmål siden 1969, både hjemme og ute. Er nå medlem av Redd Barna og Flyktningerådet sin beredskapsgruppe.

Greta L. Jagtøien, høgskolelektor i kroppsøving ved Avdeling for lærerutdanning. Hun har lang erfaring fra arbeid i høgskolen, både i førskolelærerutdanning og allmennlærerutdanning. I tillegg har hun arbeidet med FOU-prosjekter innen tema som leik, læring og sansemotorikk.

Ved gjennomføring av sesjonene bidrar også annet fapersonell fra avdelingene samt medlemmer av "ped. gruppa".

Arbeidsgruppe for høgskolepedagogikk ved HiST:

Førsteamanuensis Kjell Banken AØA
Førsteamanuensis Petter Brækken AIN
Førstekonsulent Calle Dons ALU
Høgskolelærer Inger Brit Werge-Olsen AHS
Universitetslektor Wenche Waagen MK
Prorektor Valdemar Finanger Rektoratet/FA
Førstekonsulent Leif Ingar Finborud, FA, deltar som sekretær for gruppa.