TEMADAG I HØGSKOLEPEDAGOGIKK 28. mai 1997 PROGRAM
HØGSKOLEPEDAGOGIKK - problemstillinger og utfordringer Som individer i dagens "kommunikasjonssamfunn" er vi deltakere i en kompleks dynamisk prosess. Vi påvirker og påvirkes av denne prosessen i større grad enn tidligere og i et økende tempo. Dette gjelder ikke minst for oss som pedagoger og kunnskapsformidlere.Våre studenter forandrer seg også på ulike måter både som individer og gruppe. Som gruppe representerer de en større bredde bl.a. i kulturell og språklig bakgrunn. Som individer har de endrede og kanskje mer bevisste meninger om hvordan de foretrekker at kunnskapstilegnelsen skal foregå. Å undervise ved universitet og høgskoler krever tosidig kvalifisering: høgt nivå innen vitenskapsfaget og samtidig høgt bevisstnivå når det gjelder undervisning, læring og studieprosesser. Når søkelyset i sterkere grad rettes mot studentenes læringsprosess, øker behovet for å intensivere lærernes pedagogiske bevisshetsnivå. Det betyr bl.a. refleksjoner omkring problemstillinger som: Hva kjennetegner 90-åras studenter? Hva slags kompetanse må utvikles hos dagens studentgenerasjon, og hordan kan universitet og høgskoler legge til rette for utvikling av relevant kompetanse hos studentene? Dette er problemstillinger som danner bakgrunn for temadagen 28. mai 1997. Vi ønsker å rette søkelyset mot 90-åras student ved å trekke fram dimensjoner knyttet til modernitet generelt - og ved å drøfte pedagogiske konsekvenser når det gjelder:
Målgruppe: undervisningspersonell ved HiST Påmeldingsfrist: onsdag 21. mai 1997.
HOVEDINNLEDER OG SESJONSINNLEDERE PÅ TEMADAGEN: Berit Løfsnæs, førsteamanuensis ved Inst. for sosionomutdanning, AHS. Har jobbet med flyktninge- og innvandrerspørsmål siden 1969, både hjemme og ute. Er nå medlem av Redd Barna og Flyktningerådet sin beredskapsgruppe. Greta L. Jagtøien, høgskolelektor i kroppsøving ved Avdeling for lærerutdanning. Hun har lang erfaring fra arbeid i høgskolen, både i førskolelærerutdanning og allmennlærerutdanning. I tillegg har hun arbeidet med FOU-prosjekter innen tema som leik, læring og sansemotorikk. Ved gjennomføring av sesjonene bidrar også annet fapersonell fra avdelingene samt medlemmer av "ped. gruppa". Arbeidsgruppe for høgskolepedagogikk ved HiST: Førsteamanuensis Kjell Banken AØA |